# Aikuisten vyökoevaatimukset

# Kyu-vyökoevaatimukset

Aikidoliiton nykyiset kyu-arvojen vyökoevaatimukset ovat astuneet voimaan 12.1.2019. Vaatimuksia on täsmennetty 8.9.2019. Lataa vaatimukset pdf-muodossa.

Kyu-arvot on tarkoitettu 13 vuotta täyttäneille aikidoharjoittelijoille.

Aikidoliitto vahvistaa perittävän vyökoemaksun vuosittain. Osallistuttaessa graduointiin tulee osallistujan täyttää ilmoittautumislomake graduoinnin pitäjän ilmoittamaan määräaikaan mennessä. Kaikilla kyu-arvoilla tulee olla aikidopassi osallistuttaessa vyökokeeseen. Myönnetyistä kyu-arvoista annetaan Aikidoliiton diplomi.

Seurat rekisteröivät kyu-arvot Sporttirekisteriin. Seuroja laskutetaan rekisteriin rekisteröityjen vyöarvojen perusteella.

Vyöarvoilla 6. – 4. kyu tunnusmerkkinä on valkoinen vyö. 3. – 1.kyun suorittaneet saavat käyttää ruskeaa vyötä ja hakamaa.

# Kyu-arvojen tasot

Nimeltä pyydettävät tekniikat suoritetaan aina perustekniikalla (kihonwaza) paikaltaan tehtynä. Perustekniikan suoritustapa on katamainen. Vapaatekniikoissa (jiyuwaza) saa tehdä sovellutuksia (oyowaza) ja perustekniikan variaatioita (henkawaza). Vapaatekniikat (jiyuwaza) tehdään liikkeestä eikä niissä tehdä loppulukkoja.

# Seurakohtaiset lisäykset

Seuroissa toimivat seuravalmentajat/graduointituomarit/muut ohjaajat voivat tehdä seurakohtaisia lisäyksiä graduointivaatimuksiin. Lisäykset on tehtävä kirjallisesti ja ne on lähetettävä Koulutusvaliokunnalle tiedoksi.

# Dan-vyökoevaatimukset

Dan-graduoinneissa noudatetaan aiempiin (vuoden 2007) kyu-vyökoevaatimuksiin sisältyvää tekniikkalistaa, kunnes dan-graduointivaatimukset on uudistettu.

Lisätietoja dan-arvojen suoritusohjeista löytyy Suomen Aikidoliiton sivuilta.

# Aikarajat

Taso Aika